Z dirkališča na cesto
Porsche 911 GT3. Ikona, ki vsakemu pravemu avtomobilskemu navdušencu že ob sami misli nanjo poviša srčni utrip. Zgodba neposrednega prenašanja naših izkušenj iz dirkališč na cesto traja že 22 let, a je še zmeraj enako razburljiva, kot takrat, ko je na cesto zapeljal prvi homologacijski model, razvit po pravilih FIA GT3 prvenstva. V tem času smo pri Porschejevem športnem oddelku razvili že sedem generacij cestnih dirkalnikov in prav vsaka od teh generacij je zvišala mejo mogočega. Legenda se ne rodiš, legenda postaneš. Stavek, ki za Porsche 911 GT3 velja bolj kot za katerikoli avtomobil na svetu. Pa si skozi generacije oglejmo, zakaj je temu tako.
Porsche 911 996.1 GT3 (1999 - 2001)
S predstavitvijo prvega modela Porsche 911 GT3 na ženevskem avtosalonu se je leta 1999 za Porsche pričelo novo obdobje proizvodnje cestnih dirkalnikov. Da so geni modela 911 GT3 sto odstotno športni nam pove podatek, da je oddelek Porsche Motorsport avtomobil razvil skupaj z dvakratnim svetovnim prvakom v reliju Walterjem Röhrlom in dirkaškim inženirjem Rolandom Kusmaulom. Projekt GT3 je namreč nastal, ker je homologacija cestnega modela nujen pogoj za dirkaško dovoljenje v segmentu FIA GT3.
V generacijo 996 je bil vgrajen prvi vodno hlajen motor Porscheja 911, razvit v skladu z vedno strožjimi regulativami o izpustih toplogrednih plinov, ki jih zračno hlajeni motorji niso več dohajali. Zanimivo je dejstvo, da motor modela 996 GT3 ni izhajal iz modela 911 tistega časa, pač pa je bil razvit na podlagi motorja legendarnega Porscheja 959, ki je zmagoval na dirkah Pariz-Dakar in LeMans.
Oblika modela GT3 je bila podobna ostalim modelom iz serije 996, z izjemo modela Turbo, ki je imel razširjene boke in odprtine za hlajenje na zadnjih blatnikih. Z običajnim modelom 996 si je GT3 delil tudi kontroverzne žaromete v obliki »jajca na oko«. Zadek avtomobila je krasil impozanten dvonadstropni spojler, ki je bil kasneje v prenovljenem modelu nekoliko spremenjen. Spojler je zračni tok učinkovito usmerjal v počasnejših zavojih, na dirkališčih pa ni najbolje opravljal svoje naloge.
V notranjosti je bil GT3, kot se za dirkalne avtomobile spodobi, precej skromno opremljen. Tako nas v kabini pričakajo školjkasti sedeži, običajna armaturna plošča in ročica menjalnika. Zvočne izolacije ni bilo, manjkala pa je tudi vsakršna oprema, ki bi povečevala udobje potnikov. Je pa Porsche opcijsko ponudil brezplačen radio CD-predvajalnik in klimatsko napravo.
Avtomobil je poganjal atmosferski 3,6-litrski vodno hlajen bokserski šestvaljnik, moč pa se je na cesto prenašala prek šeststopenjskega ročnega menjalnika, ki ga je razvil dirkaški oddelek naše tovarne Porsche. Vzmetenje je bilo za hitrejšo vožnjo skozi zavoje trše, za hitro ustavljanje pa so skrbele šestbatne zavorne čeljusti na sprednjih kolesih in štiribatne na zadnjih.
Motor je razvil 360 konjski moči, kar je zadostovalo za 303 kilometre na uro končne hitrosti ter 4,8 sekunde za pospeševanje od 0 do 100 kilometrov na uro.
Porsche 911 996.2 GT3 (2003 - 2006)
Dva sedeža, motor brez turbine in majhna teža so atributi, ki najbolj jedrnato označijo najhitrejšo atmosfersko gnano 911 svoje generacije.
Model 996.2 je doživel nekaj oblikovalskih sprememb, kot so posodobljeni žarometi, drugače oblikovane odprtine za zrak ter povsem na novo zasnovan zadnji spojler, ki se je tokrat na dirkališčih bolje odrezal. Moč 3,6-litrskega šestvaljnika so inženirji z uporabo lažjih batov, daljših ojnic iz titana in izboljšanim sistemom nastavljivih odmičnih gredi povečali za dobrih 20 konjskih moči. Tako so presegli mejo 100-ih konjskih moči na liter prostornine pri atmosferskem motorju. S 381 konjskimi močmi je GT3 dosegel 306 kilometrov na uro končne hitrosti, pospešek do stotice pa se je zmanjšal na 4,5 sekunde.
Ob šeststopenjskem ročnem menjalniku je bil opcijsko na voljo tudi petstopenjski avtomatski menjalnik Tiptronic, ki ga je bilo možno prestavljati z ročkami ob volanu. Tudi pri zavorah je Porsche naredil korak naprej in tako so lahko kupci prvič naročili avtomobil s keramičnimi diski.
V nasprotju s prvo generacijo, ki so jo proizvajali v Porsche Motorsport centrali v Weissachu, so avtomobili druge generacije luč sveta ugledali v glavni Porschejevi tovarni v Zuffenhausnu.
Porsche 911 997.1 GT3 (2006 - 2009)
Porsche 911 GT3 generacije 997 je predstavljal odličen kompromis, s katerim je bilo mogoče na dirkališču odpeljati precej hitre kroge, med običajno vožnjo pa je vozniku nudil dovolj udobja za vsakodnevno uporabo. GT3 se je lahko s pritiskom na gumb iz dirkalnika prelevil v športni avto, saj je bila ta generacija prvič opremljena s sistemom aktivnega upravljanja vzmetenja Porsche Active Suspension Management (PASM).
Avtomobil je moč in agresivnost izkazoval tudi, ko je stal na mestu. Sprednji del je zaznamovalo pet odprtin za zrak ter mogočen podaljšek odbijača, ki je avto približal k tlom. Značilna za GT3 je bila tudi odprtina med odbijačem in sprednjim pokrovom, skozi katero je lahko segret hladilni zrak hitreje izstopal. Od običajnih modelov 997 se GT3 loči tudi zadku, kjer nas pričakajo precej širok spojler, dve mogočni izpušni cevi na sredini odbijača in 2 dodatni stranski odprtini, ki omogočata lažji izstop zraka iz območja kolotekov.
V notranjosti osnovne različice modela GT3 prevladuje alcantara, v katero so oblečeni volan, prestavna ročica, ročna zavora, obloge vrat in sredinski del sedežev. Tako kot v prejšnji generaciji, sta za voznika in sopotnika na voljo školjkasta sedeža, za njima pa je (opcijska) varnostna kletka, ki še dodatno poveča čvrstost avtomobila.
Merilnik hitrosti in drugi prikazovalniki imajo rumene števce, ki spominjajo na legendarno Carrero GT, sredina merilnika vrtljajev pa je označena s prepoznavnim znakom GT3.
Tako kot prejšnjo generacijo modela GT3, je tudi to poganjal 3,6-litrski atmosferski bokser motor, ki pa je tokrat razvil 415 konjskih moči. Tako motoriziran GT3 je s šeststopenjskim ročnim menjalnikom do stotice pospešil v 4,3 sekunde, merilnik hitrosti pa se je ustavil pri 310 kilometrih na uro. Zaradi večjih koles in zavor se je pri tej generaciji občutno skrajšala tudi zavorna pot.
Porsche 911 997.2 GT3 (2009 - 2011)
Prenovljen model 997.2 GT3 iz leta 2009 je postal osnova več prihodnjim različicam modelov GT3, med katerimi so bili RS, RSR, R in CUP. Osnovni model je bil torej od vseh naštetih še najbolj civiliziran, a je tudi ta izžareval veliko mero agresivnosti. Od prvotnega modela 997.1 se je prenovljen model ločil po treh velikih zračnikih na sprednjem odbijaču, ki so nadomestili pet manjših in modificiranem zadku, kjer je GT3 za povečanje sile pritiska k tlom dobil optimiziran agresivnejši spojler. Tudi zadnji odbijač je doživel nekaj sprememb, najbolj opazna pa je bila zagotovo dodatna odprtina za izstop vročega zraka, ki se je raztezala po skoraj celotni širini pokrova motorja.
Notranjost druge generacije modela 997 GT3 je bila, kar se opreme tiče, skromnejša. V osnovni različici je bil na voljo prenovljen osnovni CD – MP3 radio predvajalnik, ob doplačilu pa so kupci lahko izbrali še zadnjo različico našega komunikacijsko-informacijskega sistema Porsche Communication Management (PCM). Kasneje smo jim ponudil še brezplačni Clubsport paket, ki je zajemal varnostno kletko, stikalo za hitri izklop elektrike in gasilni aparat.
Motor je v prenovljeni različici deloval z 0,2 litra več prostornine kot predhodnik. 3,8-litrski atmosferski šestvaljnik je proizvedel 435 konjskih moči. Deloval je po principu suhega karterja, kar pomeni, da sesalna in tlačna črpalka olje črpata v motor iz zunanjega oljnega rezervoarja. Sistem prihaja iz dirkaškega športa in zagotavlja optimalno mazanje motorja tudi pri ekstremnih hitrostih, kjer gravitacijske sile pri običajnih sistemih mazanja negativno vplivajo na razporeditev olja. Za prenos moči na zadnjo os z asimetričnim diferencialom z omejenim zdrsom je skrbel 6-stopenjski ročni menjalnik. 4,1 sekunde je trajalo pospeševanje od 0 do 100 kilometrov na uro, najvišja hitrost tega GT3-ja pa je znašala 312 kilometrov na uro.
Porsche 911 991.1 GT3 (2013 - 2017)
Prva generacija GT3 iz serije 991 je bila predstavljena leta 2013 na ženevskem avtosalonu. Ročni menjalnik se je v tej generaciji poslovil, več kot odlično pa ga je nadomestil nov sedemstopenjski samodejni menjalnik z dvema sklopkama (PDK).
Zasnova prve generacije 991 GT3 je bila agresivnejša od običajnih 911 modelov. Sprednji odbijač je bil širši, z dodatnim karbonskim spojlerjem na dnu pa tudi precej višji. Večino sprednje površine odbijača so zajemale velike odprtine za hladen zrak, ta pa je segret izstopal iz že znane odprtine med sprednjim pokrovom in odbijačem. Na zadek avtomobila so inženirji namestili mogočen spojler, ki je po obliki spominjal na spojler druge generacije predhodnika, s to razliko, da je bil ta še nekoliko širši in ostrejših linij.
V notranjosti so za voznikov športni položaj med vožnjo skrbeli karbonski školjkasti sedeži, zadnji sedeži pa niso bili na voljo. Kot pri predhodnikih, je za čvrstost šasije in varnost skrbela varnostna kletka. Volanski obroč, sredinski del sedežev, prestavna ročica, spodnji del armaturne plošče in osrednji del vrat so bili oblečeni v alcantaro, aluminij pa je krasil osrednji del volana, sredinski del armaturne plošče in centralno konzolo. V središče voznikove pozornosti je Porsche namestil merilnik vrtljajev, ki sta ga obdajala še dva velika prikazovalnika. Analogni na levi je prikazoval hitrost, desni, digitalni TFT zaslon pa navigacijo in različne informacije o avtomobilu.
Za hitre kroge na progi je skrbel 3,8-litrski atmosferski šestvaljnik, ki je z vrtenjem do 9.000 obratov ustvarjal pravo dirkaško poezijo. Agregat je proizvedel 475 konjskih moči, ki so se na cesto prenašale prek zadnje osi. Ta je bila prvič tudi krmiljena, kar je občutno zvišalo mejo najvišjih hitrosti v zavojih. Z uporabo aluminijastega vzmetenja na prednji osi in ostalimi modifikacijami smo razvili najhitrejšega Porscheja do sedaj. Končna hitrost tega cestnega dirkalnika je znašala 315 kilometrov na uro, pospeševanje od 0 do 100 pa je trajalo 3,5 sekunde. Na znamenitem dirkališču Nürburgring Nordschleife je ta GT3 za 6 sekund premagal celo slovito Carrero GT.
Porsche 911 991.2 GT3 (2017 - 2021)
Oblikovni preskok med prvo in drugo generacijo modela GT3 ni bil tako izrazit, kot pri prenovah prejšnjih generacij. Največja razlika je nastala na sprednjem delu, kamor smo namestili nov odbijač, ki je zaradi izdatnejših odprtin za zrak deloval optično širše. Pozoren opazovalec bo nekaj manjših razlik v toku linij prepoznal tudi na zadnjem odbijaču, kjer je do največjih sprememb prišlo pri zaključku difuzorja. Ta je večji kot pri predhodniku, z masivnejšo zasnovo pa silhueti avtomobila prida še nekaj dodatne športnosti. Aerodinamičen spojler je v osnovi ostal enak, so pa nanj tokrat prenesli funkcijo izpusta vročega zraka, ki je pri predhodniku izstopal skozi mrežasto odprtino v odbijaču.
Najbolj opazno spremembo v notranjosti je prinesel nov volan, ki je z manjšimi modifikacijami prihajal iz modela 918 Spyder. Za udobno sedenje med športno vožnjo so lahko kupci izbirali med štirimi različicami športnih sedežev. Osnovni verziji so pripadali sedeži Porsche Sports Seats Plus z ojačano stransko oporo, kdor je želel več udobja, pa je lahko izbrali podobne sedeže, ki so bili nastavljivi na kar 18 mestih. Še bolj športni so bili školjkasti sedeži z nastavljivim naslonom, za najbolj brezkompromisno dirkaško sedenje pa so bili na voljo karbonski školjkasti sedeži, kjer kot naslona ni bil nastavljiv.
V prenovljen informacijsko-komunikacijski sistem PCM smo vključili modul Connect Plus, ki je avtomobilu omogočal maksimalno povezljivost in uporabo številnih storitev Porsche Connect. Za največje dirkaške navdušence pa je bila v sklopu PCM sistema prvič na voljo tudi aplikacija Track Precision App, ki je voznikom modela GT3 omogočala natančno analizo njihove vožnje s pomočjo pametnega telefona.
Mesto pod pokrovom motorja je tokrat pripadlo 4-litrskemu atmosferskemu šestvaljniku, ki je proizvedel 500 konjskih moči. Za prenos moči na asfalt so lahko kupci izbirali med samodejnim sedemstopenjskim menjalnikom z dvema sklopkama (PDK) ali šeststopenjskim ročnim menjalnikom. S samodejnim menjalnikom je avtomobil z mesta do stotice pospešil v 3,4 sekunde ter dosegel najvišjo hitrost 318 kilometrov na uro. Puristi, ki so izbrali ročni menjalnik, so se lahko s 320 kilometri na uro peljali še hitreje, le za pospeševanje so potrebovali 0,5 sekunde dlje. Avtomobil je bil serijsko opremljen z aktivnim štirikolesnim krmiljenjem, zato se je GT3 tudi v zavojih peljal kot po tračnicah.
Porsche 911 992 GT3 (2021)
6:59:927 je čas, ki ga je naš razvojni voznik Lars Kern dosegel na polni 20,8-kilometrski razdalji kroga na legendarnem dirkališču Nürburgring Nordschleife in tako za 17 sekund izboljšal čas predhodne 911 GT3. Na tem mestu je potrebno omeniti, da nov uradni čas ni čisto primerljiv s prejšnjimi časi, ki so bili na tem dirkališču izmerjeni na 200 metrov krajši progi. Po stari merilni metodi je GT3 progo prevozil s časom 6:55.20.
Kljub širši karoseriji, večjim kolesom in dodatno tehnično opremo, je masa novega GT3 primerljiva z maso predhodnika. Z ročnim menjalnikom se kazalec tehtnice ustavi pri 1.418 kilogramih, s samodejnim menjalnikom PDK pa pri 1.435 kilogramih. K znižanju skupne mase so pripomogli pokrov iz plastične mase ojačane z ogljikovimi vlakni, lahka okenska stekla, optimizirani zavorni koluti, kovana aluminijasta platišča in uporaba izredno lahkega materiala, ki pokriva prostor za zadnjimi sedeži. Z evolucijo športnega izpušnega sistema iz lahkih materialov pa so razvojni inženirji maso avtomobila znižali še za dodatnih 10 kilogramov.
Dirkaški geni novega modela GT3 so dobro vidni tudi v kokpitu avtomobila. Novost na armaturni plošči je zaslon Track, ki skrči prikaz na levi in desni strani osrednjega merilnika vrtljajev le na najnujnejše informacije potrebne za vožnjo po dirkališču. Takrat zaslona prikazujeta informacije kot so tlak v pnevmatikah, oljni tlak, temperatura olja, količina goriva ter temperatura hladilne tekočine. Opcijsko je na voljo tudi prestavna asistenca z opozorilnikom, kot jo najdemo v dirkalnih avtomobilih.
Z detajli iz programa Porsche Exclusive Manufactur je možno model GT3 individualizirati s športnimi dodatki, kot so na primer streha iz vidnega karbona, karbonska ohišja zunanjih ogledal, zatemnjeni LED-matrični žarometi ter zadnje luči brez rdečih elementov. Oplemenititi je možno tudi črna aluminijasta platišča, ki jih lahko krasi rdeča ali modra obroba.
Pod pokrovom novega cestnega dirkalnika GT3 se skriva 4-litrski atmosferski bokserski šestvaljnik, ki proizvede 510 konjskih moči. Ta visokoturažni agregat, ki se vrti vse do vrtoglavih 9.000 obratov v minuti, izhaja neposredno iz dirkaškega športa, saj gre pri serijskem avtomobilu za praktično enak motor kot pri dirkalniku 911 GT3 Cup.
Moč se pri modelu GT3 na cesto prenaša prek sedemstopenjskega samodejnega menjalnika (PDK) oziroma prek ročnega menjalnika s šestimi stopnjami. Z izbiro PDK menjalnika bo avtomobil do stotice potreboval 3,4 sekunde, z ročnim menjalnikom pa bo to nalogo opravil 0,4 sekunde kasneje. Končna hitrost je z ročnim menjalnikom za odtenek višja kot s samodejnim, znaša namreč 320 kilometrov na uro, pri avtomobilu s PDK menjalnikom pa se kazalec hitrosti ustavi pri 318 kilometrih na uro.
Za hitrost v zavojih na dirkališču pa ne zadostuje le surova moč motorja, pač pa igra zelo veliko vlogo tudi izpopolnjena aerodinamika, ki temelji na izkušnjah iz avtomobilskega športa. Pri zadnji generaciji modela GT3 generira precej večji pritisk na podlago, ne da bi pri tem bistveno povečala zračni upor. V položaju za maksimalno zmogljivost nastavljivi elementi usmernika in difuzorja na podvozju še dodatno povečajo aerodinamični pritisni tlak, s tem pa povečajo tudi stabilnost avtomobila v zavojih.
Za več informacij o novem GT3 vas vabimo k obisku naše spletne strani, prijazno pa ste vabljeni tudi v Porsche Center Ljubljana, kjer vam bodo pri izbiri vašega sanjskega avtomobila pomagali izkušeni prodajni svetovalci.